آموزش, اخبار, تبلیغات, قهوه

آموزش تهیه قهوه ترک با شیر جوش

اگر ایبریک ندارید! البته بهتر است داشته باشید. چون قهوه جوش تاثیر مثبت زیادی در نوشیدنی نهایی می گذارد. می‌توانید با شیر جوش یا شیرداغ‌کن کار تهیه قهوه را انجام دهید. تهیه قهوه کار لذت بخشی است. اینکه با صبر و حوصله کنار قهوه جوش روی گاز، بایستید و شاهد بالا آمدن قهوه باشید و عطر آن را حس کنید خیلی لذت بخش است. در این مطلب به طرز تهیه قهوه ترک با شیرداغ‌کن یا با قوری های معمولی می‌پردازیم.

برای تهیه قهوه ترک به ابزاری به نام ایبریک نیازمندیم. یکی از دلایل استفاده از قهوه جوش یا ایبریک، دهانه باریک آن برای ایجاد فومی مناسب، با قوام و زیباست اما!!! اگر ایبریک ندارید با ابزاری شبیه به آن مانند قوری استیل یا شیرداغ‌کن، می‌توانید جای خالی ایبریک را تا حدودی پر کنید. برای آشنایی با شکل ظاهری و کاربرد ایبریک می توانید تصاویر ایبریک را نیز ببینید.

موارد لازم برای تهیه قهوه ترک با شیر داغ کن:
پودر قهوه برای هر نفر یک قاشق مرباخوری سرپر
شیر داغ کن یا ابزاری شبیه آن
یک فنجان آب برای هر نفر
شکر در صورت نیاز
اما طرز تهیه قهوه ترک با شیر داغ کن:
آب و پودر قهوه تان را درون ظرف بریزید اگر مایل به استفاده شکر هستید می‌توانید در این مرحله آن را اضافه کنید البته شکر را به فنجان قهوه هم می‌توانید اضافه کنید. و بهتر است آنجا این کار را انجام دهید.
آب و قهوه را خوب بهم بزنید تا قهوه با آب کامل ترکیب شود و حالت کلوخ در آب نداشته باشد، ظرف را روی شعله ملایم-کم قرار دهید.
نکته: وقتی روی شعله قرار دادید دیگر آن را بهم نزنید. حالا!

باید منتظر بمانید تا قهوه تان آماده شود، بعد از دقایقی این انتظار با دو نشانه به پایان می رسد:

  1. اولین نشانه معمولا عطر قهوه است که در فضا منتشر می‌شود.
  2. دومین نشانه که در قهوه جوش‌ها بیشتر مشهود است، بالا آمدن قهوه به همراه فوم روی آن است، وقتی قهوه تان در حال بالا آمدن بود آن را از روی شعله بردارید. البته یادآور شوم که ممکن است این نشانه در شیرجوش نمایان نشود!!!

چند نکته پیرامون تهیه قهوه:
حواس تان باشد که نگذارید قهوه روی گاز بجوشد چون نوشیدنی تان سوخته و طعم بد به خود می گیرد. باید پس از دم شدن سریع آن را بردارید.
بعد از برداشتن شیرداغ‌کن از روی شعله، کمی صبر کنید تا پودر قهوه در ته نشین شود سپس به آرامی در فنجان بریزید و میل کنید.
میزان دوز مصرفی قهوه بستگی به مزاج شما دارد یعنی اگر قهوه را غلیظ و تلخ دوست دارید پودر بیشتر و اگر مایل اید آن را رقیق مصرف کنید از پودر کمتر استفاده کنید.
کمی بیشتر از یک فنجان آب به ازای هر نفر در نظر بگیرید، کمی از آب بخار می‌شود و مقداری هم در کف شیر جوش‌ باقی می ماند.
می توانید هل، پودر کاکائو و … به قهوه تان بیافزایید.